Secció etnogràfica. Molí de'n Fraret

Notes de veu

Molí de'n Fraret. Secció etnogràfica

La col·lecció etnogràfica del Museu d'Història de Manacor s'inicia a finals dels anys 60. A mitjans dels anys 70 hi ha l’objectiu de crear un museu que conservi i difongui totes aquestes eines que s'estan deixant d'usar, reemplaçades per maquinària més moderna.

El 1975 es va fer la compra de la col·lecció de l'amo Antoni Duro, que es converteix en la llavor de la col·lecció etnogràfica del Museu.

Entre els anys 80 i 90 es varen fer donacions i compres de diferents utillatges relacionades amb el treball en el camp.

Durant els anys següents el Museu ha treballat des de la confiança i molts manacorins han fet donacions de les seves eines en desús, que ara formen part del patrimoni manacorí.

La majoria dels objectes etnogràfics que hi ha al molí i en els magatzems són de Manacor o han estat propietat de famílies que han viscut a Manacor.

Aquesta col·lecció és una mostra representativa de l'economia i la societat agrària que va sobreviure fins a la primera meitat del segle XX a tot Mallorca, moment en el qual el turisme va arribar a les illes i el model econòmic va canviar.

La col·lecció etnogràfica del Museu té com a objectius principals:

• Donar a conèixer la vida dels nostres avantpassats més pròxims en el temps, sobretot de les persones que vivien o tenien connexió amb el camp i la naturalesa, a través de la conservació, l'estudi i difusió dels objectes i eines que usaven en la seva vida quotidiana.
  • Evitar la pèrdua de coneixement sobre els usos i funcions dels objectes de la col·lecció.
  • Fer que els objectes ens parlin de les persones que els varen fer servir, per créixer en la nostra identitat i ser refugi per a la memòria recent.
  • Propiciar que les eines i els objectes que formen part de la col·lecció, molts dels quals s'empren actualment en altres països o llocs, siguin vincles amb les persones que arriben al nostre municipi, i fomentar la cohesió social en una societat multicultural.

Col·lecció permanent

La col·lecció permanent del molí està dissenyada per mostrar com la vida de fora vila ha canviat en els últims 70 anys, a través dels objectes i eines utilitzats en cada estació de l'any. Cada espai està dedicat a una estació i en ella trobaràs les festivitats, menjars i treballs que es feien durant aquests períodes, quan la naturalesa dictava el ritme de la vida diària.

Primavera: trobaràs objectes relacionats amb la producció de llet, l'elaboració tèxtil des de tondre les ovelles fins a la producció de llana, així com eines utilitzades per a la cura de l'hort, entre altres.

Estiu: es mostren les eines necessàries per a la collita de cereals i la recol·lecció i conservació de fruites i hortalisses per consumir-les durant tot l'any.

Tardor: aprendrem sobre la verema, la recol·lecció d'olives per a la producció d'oli i la matança del porc, a través dels objectes que es mostren en aquest espai.

Hivern: les eines de la sala parlen sobre la preparació de la terra per a la sembra i la neteja dels boscos per a l'obtenció de llenya.

També s'expliquen les tasques domèstiques realitzades durant tot l'any, com la cuina, la bugada i l'elaboració del pa.

Anotacions sobre l'edifici i la seva història:

• Es tracta d'un molí fariner que es va construir abans de l'any 1784 i va mantenir el seu ús fins a l'any 1937. Durant 200 anys en aquest lloc es transformava el cereal en farina.
  • Era un molí de vent, utilitzava l'energia eòlica per poder funcionar.
  • Des de 1969 és propietat de l'Ajuntament de Manacor.
  • Entre 2006 i 2010 tenen lloc una sèrie de restauracions per part del Consell de Mallorca, el Govern central i l'Ajuntament de Manacor que recuperen tot el molí i el fan accessible.
  • Des de 1998 és un bé catalogat i protegit per l'Ajuntament de Manacor.
  • El molí és un edifici construït a partir d'una torre circular que té aproximadament 15 metres d'altura. Dins de la torre hi ha unes escales de caragol fetes en marès que ens duen des de la planta baixa fins a la part superior de la torre, on es troba el capell i les aspes. Està envoltat per un casal de planta irregular i dos pisos d'altura.
  • Actualment en el seu interior no es pot veure la maquinària original del molí.
  • Des de 2012 està obert al públic per mostrar com era la vida a fora vila fa 70 anys a través de la col·lecció d'objectes de la vida pagesa del Museu.
  • És el lloc on pots trobar eines de fora vila i objectes propis de la cultura popular manacorina.

Horari

Dilluns i divendres de 9.30 h a 13.30 h.

Visites guiades per a grups

Notes de veu

Molí de'n Fraret. Secció etnogràfica