Joan Binimelis, un manacorí del renaixement (1539-1616)

Comissari: Miquel Àngel Escanelles.

Producció: Museu d’Història de Manacor.

Dia 12 de gener de 2016 es complí el quart centenari de la mort del capellà i doctor Joan Baptista Binimelis i Garcia (1539-1616), autor de la primera Història General del Regne de Mallorca. A més de sacerdot i metge, fou humanista, escriptor, astrònom, astròleg, matemàtic, geògraf, cartògraf i, per descomptat, historiador, per la qual cosa el podem definir com a prototipus de l’home total característic del Renaixement i un dels màxims representants d’aquest moviment cultural a Mallorca.

Manacorí de naixement, encara que durant segles se'n desconegué l'origen. Al segle xix es considerava erròniament que era pollencí, per la qual cosa l’Ajuntament de Pollença el nomenà fill il·lustre el 1883 i també se li dedicà un carrer. Ja el 1916 la Societat Arqueològica Lul·liana li dedica un número del seu Butlletí, amb articles de Gabriel Llabrés i Antoni Maria Alcover. La mateixa institució organitza una exposició el 1993, amb motiu del quart centenari de la redacció de la Història.